A pénzügyi tudatosság és a környezetbarát termékek kapcsolata
Ugye hallottál már arról, hogy a sok kicsi sokra megy? Amikor pénzügyi tudatosságról beszélünk, akkor arra gondolunk, hogy megnézzük azt, mire költjük el a nehezen megkeresett pénzünket. Egy sebtében végzett vásárlás, egy impulzus vásárlás, amikor lekapunk valamit a polcról, mert abban az adott pillanatban megtetszett: mind olyan vásárlási attitűdök, melyek szépen, lassan lefogyasztják a pénztárcánkat.
Manapság egyre divatosabb kezd lenni a környezettudatos életmód és ezzel együtt a környezettudatos vásárlás. Na de mit is jelentenek ezek a szavak? Akik környezettudatosan vásárolnak, azok figyelembe veszik, hogy lehetőleg kisebb, helyi termelőtől szerezzék be az árukat, ha erre nincs lehetőség, akkor kisebb cégektől vásárolnak. Megnézik azt is, hogy milyen a termékek összetétele, mennyire használnak újrahasznosítható csomagolást, természetes alapanyagokat. A nagyobb kiszerelést választják, mert így csökkentik a csomagolás mértékét.
Nagyszerű példa erre egy környezettudatos webáruház működése, ahol természetes alapanyagokból készült termékeket árulnak kis- és nagykereskedésben, tehát egyéni vásárlók és cégek is vásárolhatnak tőlük. A Humanity Áruház évek óta törekszik arra, hogy kiszolgálja ezt a környezettudatos vásárlói szegmenst. Kínálatukban találhatóak alap krémek, kozmetikumok, vajak, zsírok, olajok, vitaminok, tenzidek, virág vizek, aroma kivonatok, természetes adalékanyagok, kiegészítő termékek kencék otthoni vagy kisüzemi gyártásához: szilikon formák, üveg flakonok, tégelyek. Kaphatók még náluk különböző étrendkiegészítők, mosószerek, könyvek természetes kozmetikum témában stb. A vásárlók azért szeretik őket választani, mert egy adott témakörben nagyon sokféle terméket be lehet szerezni, így egy vásárlással, egy szállítási költséggel tudják megvenni a számukra fontos termékeket.
A Humanity webáruház nagykereskedésként is működik, azaz céges vevőket is fogadnak, ők általában olyan kis mérető cégek vagy egyéni vállalkozók, akiknek a termékeihez a Humanity alapanyagai szükségesek. Az illóolaj nagykereskedés virágzik, hatalmas választékban található meg náluk 100%-os tisztaságú, kitűnő minőségű illóolaj 37 illatban: ánizs, bazsalikom, borsmenta, cajeput, cédrus, ciprus, citrom, citromfű, citromfű cohin, citronella, édes narancs, eukaliptusz, eukaliptusz és kakukkfű, fahéj, fenyőtű, geránium, grapefruit, japán menta, kakukkfű, keserű mandula, kubeba, három féle levendula, lime savon, manuka, pálmarózsa, pure air, purity and vigor, rozmaring, rózsafa, szantál, szegfűszeg, teafa, törökországi rózsa, wintergreen, és Ylang-Ylang.
A kiszerelések méretét tekintve választhatnak a vásárlók a 10 ml-es, az 50 ml-es és a 100 ml-es kiszerelések között. Környezettudatosságból és pénzügyileg is a nagyobb kiszerelés éri meg, hiszen így csak egyszer kell nagyobb adagot beszerezni, 1 csomagolással. Nem mellesleg ezek az üvegcsék, melyekben tárolják az illóolajat visszaválthatóak a patikákban vagy szelektíven gyűjthetőek a színes üvegek között, így biztosak lehetünk benne, hogy az üveggel nem szennyezzük a környezetet.
Mennyi az árkülönbség a különböző kiszerelések között?
Vegyük példának az egyik legnépszerűbb illóolajat, a levendulát. Ez az az illat, mely kis- és nagykereskedésben is egyaránt nagyon népszerű, mivel számtalan felhasználási területe van és közismert, közkedvelt illat. Ennek a levendula olajnak a 10 ml-es ára: 979 Ft (98 Ft/ml), 50 ml-es ára: 2469 Ft (49 Ft/ml), 100 ml-es ára: 4030 Ft (40 Ft/ml). Az olyan különböző kiszerelésű termékek árát úgy érdemes összehasonlítani, hogy megnézzük a legkisebb mértékegységenkénti árát, mely az illóolajok esetében a ml. 1 ml termék árára levetítve jól látható, hogy a legkisebb kiszerelés 98 Ft, az ötszörös mennyisége már csak 49 Ft, a tízszeres mennyisége csak 40 Ft, így tehát nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy lássuk: mindenképp a legnagyobb kiszerelés éri meg jobban az árát*.
* ez akkor igaz, ha ezt a mennyiséget fel is tudjuk használni a minőségmegőrzési időn belül. Az illóolajok minősége a barna üvegcse ellenére folyamatosan romlik, általában 3 év a szavatossági idejük. Ha nem használjuk fel az illóolajat 2-3 éven belül, akkor nem éri meg nagy kiszerelést venni.
Mindegy tehát, hogy kisvásárlók vagy illóolaj nagykereskedők vagyunk, jegyezzük meg jól, hogy a nagyobb kiszerelés minden esetben gazdaságosabb, és a legtöbb esetben környezetbarát megoldás is. Ha tehetjük, akkor támogassuk a hazai kisvállalkozásokat, ne nagy multikban vegyük az illóolajokat, mert azoknak a minősége erősen megkérdőjelezhető, a kisebb vállalkozásoknak viszont érdekükben áll, hogy megszerezzék és megtartsák az igényes vásárlókat.